Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

ماجرای آش 200 ساله کرمانشاهی

200 سال پیش،‌ آشپز مردمدار و متدینی به نام عباسعلی در کرمانشاه زندگی می کرد.وقت اذان عباسعلی را تنها در مسجد می توانستند پیدا کنند.این آشپز برای نماز اول وقت حرمت زیادی قائل بود .از آن جایی که همیشه علاقه داشت به نمازگزاران خدمت کند برای دعوت مردم به حضور در مسجد وخواندن نماز جماعت تصمیم گرفت روزهای مخصوصی در هفته هنگام اذان در مسجد بزرگ شهر آش نذری به مردم بدهد.


گروه ایرنا زندگی – آش در فرهنگ غذایی ما ایرانی ها قدمت زیادی دارد. به هر شهری که سر بزنید و پای صحبت قابله خانم های آشپز آن بنشینید از آستین شان چند مدل دستور پخت این غذا که منحصر به طایفه های سالخورده همان شهر است را بیرون خواهید آورد. در ایران عزیز و دوست داشتنی ما تنوع اقوام باعث رنگارنگی سفره غذای مان شده است. بیش از 400 نوع آش در کشور داریم که تنها در 10 دستور طبخ  آن از گوشت استفاده می شود.آش عباسعلی کرمانشاهی یکی از همین غذاهای سنتی است که با چشیدن آن تا مدت ها طعم ورنگ و لعاب آن را از یاد نخواهید برد.


*** آش محبوب کرمانشاهی ها


200 سال پیش،‌ آشپز مردمدار و متدینی به نام عباسعلی در کرمانشاه زندگی می کرد.وقت اذان عباسعلی را تنها در مسجد می توانستند پیدا کنند.این آشپز برای نماز اول وقت حرمت زیادی قائل بود .از آن جایی که همیشه علاقه داشت به نمازگزاران خدمت کند برای دعوت مردم به حضور در مسجد وخواندن نماز جماعت تصمیم گرفت روزهای مخصوصی در هفته هنگام اذان در مسجد بزرگ شهر آش نذری به مردم بدهد. او که آشپز ماهری بود از دستورپخت مخصوص خودش استفاده کرد و آش تازه ای با طعمی دلچسب به مردم داد.مزه این آش به ذائقه مردم خوش آمد و مورد استقبال آن ها قرار گرفت . از آن روز به بعد نام عباسعلی با نماز اول وقت و آش معروفش گره خورد. دستور پخت این آش نسل به نسل منتقل شد و در تمام این سالها نام و یاد عباسعلی با این آش لذیذ در بین مردم کرمانشاه باقی ماند.برای تهیه این آش مقوی به این مواد نیاز دارید:


مواد لازم


    نخود    نصف پیمانه


    لوبیا چیتی    نصف پیمانه


    لوبیا سفید   نصف پیمانه


    گندم     پوست کنده یک و نیم پیمانه


    برنج    نصف پیمان


    عدس   نصف پیمانه


    گوشت دنده گوسفندی   400 گرم


    پیاز درشت برای پیاز داغ    5عدد


    سیر برای سیر داغ    11 حبه


    نمک و زردچوبه    به میزان لازم


    فلفل سیاه و قرمز     به میزان لازم


    روغن حیوانی     به میزان لازم


    نعناع خشک      به میزان لازم


ماجرای آش 200 ساله کرمانشاهی


***طرز تهیه/ مرحله اول


برای تهیه آش عباسعلی سنتی ابتدا گندم پوست کنده، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و عدس را از شب قبل در چند کاسه جداگانه به همراه مقداری آب می خیسانیم تا نفخ شان گرفته شود.در این مرحله لازم است آب حبوبات چندبار عوض شود.


***مرحله دوم


در ادامه  کارحبوبات را پس از اینکه به خوبی خیس خوردند، آبکشی می کنیم. حالا لوبیا چیتی، نخود و لوبیا سفید را به همراه ۴ پیمانه آب درون یک قابلمه جادار ومناسب می ریزیم.


*** مرحله سوم


قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا حبوبات  به آرامی بپزند. پس از گذشت یک ساعت عدس را هم به قابلمه اضافه می کنیم تا با دیگر حبوبات بپزد. گندم را به صورت جداگانه با ۲ پیمانه آب درون یک قابلمه دیگر می ریزیم تا بپزد و لعاب دار شود.


*** مرحله چهارم


در اواسط زمان پخت گندم برنج خیسانده شده را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گندم و برنج با هم بپزند. در ادامه یکی از پیازها را به صورت ریز خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم تا پیاز سبک شود، سپس کمی فلفل و زردچوبه  به آن اضافه می کنیم.


*** مرحله پنجم


در ادامه گوشت دنده را اضافه می کنیم و پس از کمی تفت دادن ۳ پیمانه آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت نیز با مواد دیگر بپزد.پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آن را از قابلمه خارج می کنیم و استخوان هایش را خارج می کنیم.


*** مرحله ششم


حالا گوشت را به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه تمام مواد آش پختند آنها را به یک قابلمه بزرگ منتقل می کنیم و چند پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.


*** مرحله هفتم


در این مرحله مقداری نمک و ادویه به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. زمانی که آش جا بیفتد.در این مرحله گندم و برنج باید لعاب انداخته و در مواد آش حل شده باشند.


*** مرحله هشتم


هر چند دقیقه یک بار باید آش را به خوبی هم بزنیم  تا مواد آن به خوبی ترکیب شوند. در حین آماده شدن آش نعناع خشک، سیر و پیازهای باقیمانده را به صورت جداگانه با کمی روغن تفت می دهیم، سپس نیمی از پیاز داغف نعنا داغ و سیر داغ را داخل آش می ریزیم.


*** مرحله نهم


پس از اینکه آش جا افتاد و به خوبی کش‌دار شد در صورتی که روغن حیوانی در دسترس داشتیم یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی به آش اضافه می‌کنیم. در پایان آش را در ظرف مورد نظرمان سرو می کنیم و با باقیمانده نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین می‌کنیم.این آش یکی از به یادماندنی ترین طعم ها در آشپزی شما خواهد شد.


انتهای پیام/



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید