Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

نشست ایران و آیورا با محوریت بررسی چشم اندازها و فرصت ها آغاز

تهران- ایرنا- سفیر بنگلادش در تهران گفت: ما برای توسعه پایدار بنگلادش از ابتکارات ایورا استفاده کردیم که می‌تواند برای دیگر کشورها هم مفید باشد.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، گوسال اعظم سرکار روز یکشنبه در نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران که با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود در تهران برگزار شده است، گفت: ما برای توسعه پایدار بنگلادش از ابتکارات ایورا استفاده کردیم که می‌تواند برای دیگر کشورها هم مفید باشد. بنگلادش یکی از پنج اقتصاد در حال توسعه بوده و رشد ناخالص داخلی بالایی دارد و در حال کاهش نرخ فقر است.


سفیر بنگلادش در تهران افزود: بنگلادش مایل به گسترش همکاری‌های اقتصادی و ایفای نقش بیشتر در مقیاس بزرگ است. آماده نشان دادن تعهد خود در چارچوب آیورا هستیم.


اعظم سرکار با اشاره به اینکه در دوره ریاست بنگلادش همکاری خوبی با دیگر اعضا داشتیم، بیان کرد: بنگلادش در راه توسعه پایدار به عنوان سیاست خود، تلاش می‌کند تا به عنوان کشور فرصت‌ها معرفی شود.


وی ادامه داد: بنگلادش به دنبال صلح است و از همه اعضا برای حضور در اجلاس آینده داکار دعوت می‌کنم. آیورا جمعیت بسیار بالا و نرخ رشد اقتصادی، خطوط کشتیرانی و تجاری را داراست و بنگلادش هم در این مسیر فرصت‌های بی‌شماری را پیشنهاد می‌کند.


سفیر بنگلادش در تهران با تاکید بر اینکه از صلح و گفت‌گو استقبال می‌کنیم تا در مسیر توسعه گام برداریم، گفت: در پی ایجاد پلتفرم در قالب ایورا هستیم تا اهداف خود را محقق کنیم. معتقدم باهم می‌توانیم در صحنه جهانی تاثیر گذاشته و تغییر ایجاد کنیم.


اعظم سرکار افزود: باید در پی پویایی باشیم و قفل رشد اقتصادی میان اعضا را شکسته و موانع را کنار زنیم.


به گزارش ایرنا،  نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود روز یکشنبه به میزبانی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز شد. در این نشست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی سفرا و کارداران سفارتخانه عضو این سازمان در تهران و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی کشورهای عضو حضور دارند.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل ۲۳ کشور آفریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل، فرانسه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد. چین، ژاپن، مصر، انگلیس و آمریکا هم کشورهای ناظر در این سازمان بین‌المللی است.


اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند بر پایه بهبود و تسریع همکاری‌های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه‌ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی تلاش کرده و اصولی را در مورد تمامی دول عضو به کار خواهد بست.


جمهوری اسلامی ایران از مارس ۱۹۹۹ (فروردین ۱۳۷۸) با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت آن در آمد و از سال ۲۰۰۵ به مدت ۲ سال ریاست دوره‌ای اتحادیه را بر عهده داشت و ریاست هشتمین اجلاس را به عهده گرفت و در حال حاضر از مهمترین اعضا این سازمان محسوب می‌شود.


«حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه آبان ماه سال گذشته در سخنرانی مجازی خود در بیست و دومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیمِ همکاری منطقه‌ای واقف و مصمم است روابط خود را با این اتحادیه گسترش دهد.





دیدگاهتان را بنویسید