Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

یادداشت احدیان مهار کرونا یکی از بزرگ ترین دستاوردهای ۹ ماه



  • یادداشت| مجتهدشبستری: مردمی بودن نشانه دولت اسلامی است


    وعده‌های صادق/ ۴۰


    یادداشت| مجتهدشبستری: مردمی بودن نشانه دولت اسلامی است


    تهران- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی با قابل دفاع خواندن…


  • برج عاج نشینی با فدایی مردم بودن یک رئیس‌جمهور خیلی فرق دارد/ دولت سیزدهم امید ایجاد کرد

    تهران- ایرنا- دستیار سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم در طول ۹ ماه اخیر مهار کرونا بوده اما برخی می‌خواهند این اتفاق را کم اهمیت جلوه بدهند درحالی که این مساله بی‌تردید کارنامه مهمی است.


    گروه سیاسی خبرگزاری ایرنا_ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و بسیاری از چالش‌های اقتصادی مانند کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا ماحصل هشت سال سیاست‌گذاری نادرست و ناکارآمدی بود، شرایط در زمان تحویل دولت آنقدر بد بود که مطابق اظهارنظر خود آیت‌الله رئیسی از همان اولین جلسه حضورش در دولت با وزرای روحانی بر سر پرداخت حقوق مردادماه بحث و چالش داشتند! این یعنی شروع کار جهادی در یک شرایط غیر عادی. در این اتمسفر، مهمترین چالش دولت سیزدهم در آغاز کار، اقتصاد و تامین معیشت مردم بود، اما در عین حال تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران، تفکیک پیشران‌های اقتصادی کشور از مذاکرات وین، پایان دادن به رانت ارزی و دیپلماسی بدیع و گسترده رابطه با همسایگان به کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم تبدیل شد. مهم‌تر از همه این موارد شروع برای بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بود که دولت‌ گام های مهمی در این زمنیه برداشت؛ حالا در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گفت‌وگوهای تفصیلی متعدد با چهره‌ها و یادداشت و گزارش‌های مرتبط به مرور این اتفاقات پرداخته‌ایم.


    محمد سعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از عملکرد و کارنامه دولت سیزدهم در  ۹ ماه گذشته در یادداشتی نوشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم در طول یک سال فعالیت خود مهار کرونا بوده است. این اتفاق بسیار بزرگی است اما برخی می‌خواهند این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند درحالی که این مساله بی‌تردید کارنامه مهمی است. رسیدن از نقطه چند صد فوتی در روز به چند نفر و بعضاً روزهای صفر فوتی یک اقدام بسیار عالی است، آنهم در شرایطی که تحریم‌ها همچنان باقی مانده و  آمار کشورهای تحریم کننده هنوز سه رقمی است و دراین شرایط ایران توانسته به فوتی های یک رقمی برسد.


    افزایش تولید و خرید واکسن از منابع معتبر خارجی هم از اقدامات ارزشمندی بوده که باید به آن توجه کرد. البته حضور میدانی رئیس جمهور در بین مردم و مسئولان و کادر پزشکی و اهتمام ویژه دولت به کنترل کرونا نیز سبب افزایش اعتماد جامعه و همراهی بیشتر آحاد مردم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت شد که این روزها شاهد نتایج خرسندکننده آن هستیم. البته باید تاکید کنم حضور میدانی رییس جمهور و دیگر اعضای کابینه بین مردم واقعا در اینکه مردم احساس کنند پناه دارند، بسیار مهم بود؛ از این رو مردمی بودن از ضرورت‌های یک دولت انقلابی است که آثار مثبت زیادی دارد و ما اکنون شاهد آن هستیم. ‌


    درباره ضعف‌ها و نقصان‌های موجود در مدت چندماه اخیر هم باید به ضعف‌های باقیمانده از دوره آقای روحانی اشاره کرد؛ کسری بودجه، استفاده از تمام منابع ارز ترجیحی تا نیمه سال، پرداخت ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل فقط در ۲۰ روز و از همه مهمتر اعتماد به شدت آسیب دیده مردم نسبت به دولت از مواردی بود که آقای روحانی برای دولت سیزدهم به جا گذاشت و جبران برخی از آنها هم زمانبر و هم بسیار دشوار است.  


    در همین حال نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که دولت آیت‌الله رئیسی باید ابتدا از مشکلات دوره آقای روحانی عبور می‌کرد که یکی از آنها همین بحث ارز ترجیحی بود. اگر این موضوع در همان سال اول اجرا در دولت آقای روحانی تصحیح می‌شد، امروز چنین وضعیت سختی پیدا نمی‌کرد که برای درمان آن چنین مشکلاتی در کشور به وجود آید. مساله دیگری که دولت قبل به جا گذاشته و اکنون نیز همان رئیس وقت بانک مرکزی طلبکار موضوع شده است، نقدینگی گسترده‌ای که ایجاد شده بود و متاسفانه آثار تورمی این امر در دولت بعدی خود را نشان می‌دهد که بخشی از آثار آن را در حال حاضر می‌بینیم.


    یکی دیگر از مهلک‌ترین میراث به جا مانده، شرطی کردن اقتصاد ایران نسبت به مذاکرات است. بالاخره در هشت سال گذشته اقتصاد ایران و حتی آب خوردن ما به مذاکرات پیوند خورده بود که این خودش مشکل بزرگی است و تبعات دارد و به طور مثال وقتی شورای حکام یک قطعنامه سیاسی صادر می‌کند نرخ ارز در کشور بالا می‌رود؛ درحالی که وضعیت ارزی کشور بسیار مطلوب‌تر از دو سال پیش است.  


    در هر صورت دولت سیزدهم در چندماه اخیر تلاش زیادی کرده تا میراث نامطلوب دولت قبل را تصحیح کند که این اتفاق بزرگ و مهمی است و سبب شده حرکت دولت سیزدهم در ریل درستی قرار بگیرد و در ادامه هم بتواند با استمرار حرکت در این ریل، کار را به سرانجام برساند.



    آی‌پی شما:


  • مرورگر شما:


    آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

    دیدگاهتان را بنویسید