Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

ترقی سفر آیت الله رییسی همکاری های استراتژیک نظامی و امنیتی


P>«حمیدرضا ترقی» روز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا درباره اهمیت سفر رییس جمهوری به روسیه اظهار کرد: به دلیل اشتراکات متعددی که ایران و روسیه باهم دارند و از آن جهت که دو کشور توسط آمریکا تحریم هستند و نقاط اشتراک در مسائل منطقه و مخالفت ایران و روسیه با حضور نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان، این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: ایران و روسیه به عنوان همسایه بودن و منافع مشترک در حوزه دریای خزر، به هم نیاز دارند. ما به عنوان دو کشور دوست با منافع مشترک فراوان درباره نقش گاز در اقتصاد و بازار جهانی نفت وگاز باید دیدگاهایمان به هم نزدیک کنیم و هماهنگ باشیم.  پیمان‌های شانگهای و اکو از دیگر محورها وموضوعات مششترک بین دو کشور است که رییس جمهوری ایران قطعا در باره توسعه همکاری های دو کشور در حوزه‌های و محورهای مشترک بحث و تبادل نظر خواهد کرد.


 وی ادامه داد: تمام این اشتراکات بین ایران و روسیه لزوم و اهمیت سفر دکتر رییسی به مسکو را نشان می‌دهد و می‌طلبد در حوزه مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی منطقه، همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند. باید توجه داشته باشیم که آمریکا دشمن مشترک ایران و روسیه است و هر دو کشور توسط ایالات متحده آمریکا تحریم اقتصادی شده اند. از طرفی هم روسیه در حوزه اروپای شرقی یعنی بلاروس و اکراین با غرب در چالش جدی قرار گرفته است. ایران نیز بر سر فعالیت های هسته ای و تعیین تکلیف برجام در دورانی خاصی قرار دارد، این ها زمینه‌های کمی برای تشریک مساعی و اتحاد ایران و روس نیست.


ترقی با تاکید بر اینکه ایران و روسیه باید آثار تحریم های آمریکا را از بین ببرند وخنثی کنند، گفت: یکی از راه‌های توسعه ایران، روابط منطقه‌ای بخصوص  با همسایه‌هایی مثل چین و روسیه است که از قضا قدرت‌های بزرگ جهانی هم هستند.  این روابط می تواند نقش بسیار موثری در سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، داشته باشند.  

این فعال سیاسی اصولگرا یادآوری کرد: البته باید توجه داشت که روسها هم منافع و ملاحظات خود در مناسبات بین المللی را دارند و و اینگونه نیست که آنها به فکر منافع خودشان نباشند. به هرحال سیاست گرایش به شرق ایران، برای کاهش فشارهای غرب سیاست مطلوبی است که جمهوری اسلامی دنبال می کند.


وی با اشاره به چالش روسیه با آمریکا در اوکراین و ایران و آمریکا در موضوع مذاکرات برجام، یکی از اهداف سفر آیت‌الله رئیسی را هماهنگی دو کشور برای مقابله با آمریکا ارزیابی کرد و گفت: اینگونه سفرها به طور طبیعی همکاری استراتژیک، نظامی و امنیتی بین ایران و روسیه را در منطقه تقویت می‌کند و نفوذ آمریکا را کاهش می دهد.

ترقی خاطرنشان کرد: کاهش نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه طبیعتاً می تواند برای غربی ها ایجاد زحمت کرده و برای آن ها دغدغه مندی و نگرانی ایجاد کند. آمریکا باید هزینه خروج از برجام و اروپایی ها هزینه دنبال کردن سیاست‌های آمریکا بپردازند.


وی گفت: روسیه به تولیدات کشاورزی و بعضی از تولیدات ایران نیاز دارد و ایران هم به تولیداتی و محصولاتی در روسیه نیاز دارد. روسیه جمعیت بزرگی دارد و بازار این کشور به محصولات کشاورزی ایران نیاز دارد، رئیس جمهور می‌تواند در این سفر مبادله و رابطه در این تجارت را تسهیل کند، لذا تحفه روسیه به ایران رفع موانع فنی و اداری صادرات محصولات کشاورزی ایران می‌تواند باشد.


وی افزود: ایران نیز به محصولات صنعتی یه روسیه نیاز دارد. صنایع دفاعی، صنایع زیرساختی، راکتورهای برقی در صنعت هسته ای و توربین های برق آبی، صنایع مادر معدنی و صنایع تولید واستخراج فلزات از جمله ظرفیت های روسیه است که می تواند برای کشور ما مفید باشند. بنابراین در این مذاکرات طولانی بین دو رییس جمهوری زمینه های فراوان همکاری و تفاهم وجود دارد.  


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه روسیه و چین می‌توانند شرکای خوبی برای ایران باشند، ادامه داد: این کشورها می‌توانند خیلی از نیازهای ما را برطرف کند و از طرفی این روابط بین ایران و بلوک کشورهای قدرتمند شرقی می تواند مبادلات فنی و تجاری و اقتصادی را از انحصار غرب خارج کند.


دیدگاهتان را بنویسید