Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

تولید نسل جدید باتری‌های “فلز ـ هوا” توسط فناوران ایرانی

تولید نسل جدید باتری‌های “فلز ـ هوا” توسط فناوران ایرانی

تولید نسل جدید باتری‌های "فلز ـ هوا" توسط فناوران ایرانی

به همت شرکت فناور “نواسی” نسل جدیدی از باتری‌های فلزـ هوا تولید شد. تا این محصول بادوام بیشتر، آلودگی کمتر محیط زیست و قیمت و وزن پایین‌تری در اختیار مشتریان قرار گیرد. مهم‌ترین ویژگی آنها تولید ۵ برابری انرژی نسبت به باتری‌های لیتیومی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم. به همت شرکت فناور “نواسی” نسل جدیدی از باتری‌های فلز ـ هوا تولید شد. تا این محصول بادوام بیشتر، آلودگی کمتر محیط زیست و قیمت و وزن پایین‌تری در اختیار مشتریان قرار گیرد.

با توجه به گسترش استفاده از ابزارهای هوشمند، نیاز به منابع انرژی به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در حال افزایش است. از سوی دیگر افزایش آلودگی‌های حاصل از استفاده باتری‌های موجود و همچنین عدم توانایی تامین انرژی آن‌ها در سال‌های آینده، ضرورت روی آوردن به نسل جدید باتری‌ها با مداومت انرژی بالاتر و همچنین آلودگی زیست محیطی کمتر را افزایش می‌دهد. باتری‌های فلز ـ هوا با مزیت‌های گوناگون خود یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها هستند.

در نوعی از این باتری‌ها در واقع کاتد باتری‌های لیتیوم ـ یون متداول را که بیشتر گرافیت است با اکسیژن موجود در هوا جایگزین می‌کنند. که نتیجه این کار به طور طبیعی کاهش وزن باتری و داشتن یک کاتد بدون هزینه است. که به طور دائم تعویض و تازه می‌شود. البته در این باتری‌ها از فلزات سازگار با محیط زیست از جمله منیزیم، آلومینیوم و روی استفاده می‌شود.

باتری‌های فلز ـ هوا یکی از فناوری‌های جدید و در حال گسترش است. مزایای زیادی را در بخش تولید انرژی و ذخیره‌سازها فراهم می‌کند. استفاده از باتری‌های مبتنی بر فلز هوا که تراکم انرژی بالایی دارند و ایمن هستند، بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته ‌است.

این باتری‌ها توسط شرکت فناور نواسی، در پروژه‌ای به نام “سانیوا” بومی‌سازی شده. و همچنان در حال توسعه این محصول هستند. فلز در این باتری‌ها، نقش آنُد و هوا در نقش کاتد عمل می‌کند و این دو عنصر اجزای اصلی یک پیل الکتروشیمیایی هستند. و با انجام واکنش الکتروشیمیایی تولید انرژی می‌کنند. باتری‌های فلز ـ هوا به دلیل فناوری مدرنی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است. با وزن و قیمت پایینی در بازار عرضه می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی آنها تولید 5 برابری انرژی نسبت به باتری‌های لیتیومی. تولید 20 برابر انرژی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی. حجم و وزن پایین، عدم آلودگی محیط زیست، عدم تاثیرپذیری از محیط، قابلیت استفاده در محیط مرطوب، ایمنی بالا و غیره است.

سانیوا برخی از مشکلات تجاری‌سازی باتری‌های فلز ـ هوا مانند نیاز به استفاده از فلزات گران‌بها را حذف و ماده جایگزینی برای آن استفاده کرده که تکنولوژی و مواد ساخت آن کاملاً بومی است. این باتری در صنایع مختلفی مانند خودروهای الکتریکی، نظامی، سیستم‌های برق پشتیبان، تامین انرژی در شرایط اضطراری، تجهیزات کشاورزی مدرن، تامین انرژی ابزارهای پایش محیط زیست،‌ صنعت اسباب‌بازی و گردشگری دریایی کاربرد دارد.

در صـورت تجاری‌سازی این فناوری، اتفاقات خوبی در حوزه انرژی، حمل و نقل، صنایع نظامی و محیط زیست رقم خواهد خورد. ورود این باتری‌ها به بازار می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد. و شاهد تحرکات اساسی در انتقال اقتدار به حوزه انرژی‌های نوین خواهیم بود. این شرکت فناور در تلاش برای تجاری‌سازی سانیوا،‌ این محصول کاربردی و راهبردی در کشور است.

منبع: خبر گزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید