Loading…

READY TO ROCK?

Click the button below to start exploring our website and learn more about our awesome company
Start exploring

حمایت ژاپن و کره جنوبی از سرنگونی بالون جاسوسی چینی توسط آمریکا

مقامات ارشد ژاپن و کره جنوبی گفتند از اقدام اخیر آمریکا در سرنگون کردن یک بالون جاسوسی چینی و دیگر اشیای پرنده ناشناسی که هنوز به صورت دقیق شناسایی نشده اما احتمالا در زمره ادوات هوایی تجسسی چین یا سایر کشورها بوده‌اند کاملاً حمایت می‌کنند.


به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فاکس نیوز، موری تاکئو، معاون وزیر امور خارجه ژاپن و چو هیوندانگ، معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی در چارچوب “گفتگوی سه جانبه” به دیدار وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه رفته و پس از آن اعلام کردند، واشنگتن از حمایت کشورهای آنها در تلاش برای مهار فعالیت‌های جاسوسی چین برخوردار است.


موری به دنبال برگزاری این دیدار گفت: “هیچ کشوری اجازه ندارد حاکمیت کشور دیگری را نقض کند. ما از این موضوع مطلعیم که دولت آمریکا توضیح داد چین مرتکب نقض غیرقابل قبول حاکمیتش شده و آمریکا به دقت و به شکل قانونمند پاسخ داده تا از حاکمیت خود و امنیت شهروندانش محافظت کند.


موری افزود: “من در جلسه امروز توضیح دادم که ژاپن از این موضع آمریکا حمایت می کند.”


چو هیوندانگ نیز بیان کرد: ما پیش از این تصریح کردیم هر گونه نقض حاکمیت ارضی کشورهای دیگر هرگز قابل تحمل نیست و مطابق با قوانین بین‌المللی می‌توان تدابیر لازم را علیه آنها اتخاذ کرد. این موضع شفاف ما در قبال این مساله است.


چو همچنین خاطر نشان کرد: “ما همچنین انتظار داریم که در آینده فرصتی برای گفت‌وگوی سطح بالا با چین به وجود آمده تا با آنها نشستی درباره این موضوع داشته باشیم.”


پیش از این دیدار، کاخ سفید بیانیه اخیر چین مبنی بر اینکه آمریکا بالون های جاسوسی خود را به حریم هوایی چین می فرستد رد کرد؛ شرمن در حالی که در کنار موری و چو هیوندانگ صحبت می کرد، این موضع را تکرار کرد.


او ادعا کرد: “هیچ بالون دولتی آمریکایی بر فراز جمهوری خلق چین وجود ندارد. هیچ و صفر. ختم کلام.”


موری بیان کرد: “وندی شرمن در ارتباط با فعالیت‌های آمریکا جواب درست را داد.”


چو هیوندانگ نیز خاطر نشان کرد: “ما به عنوان یک متحد آمریکا به آنچه که آمریکا به صورت رسمی درباره این مساله بیان کرده اعتماد داریم.”


شرمن نیز اظهار کرد، آمریکا بعد از شناسایی این بالون در خاک آمریکا کاملا حق سرنگون کردنش را داشته است.”


چین تاکید کرد، اولین بالونی که توسط آمریکا سرنگون شد مخصوص تحقیقات غیرنظامی بود که از مسیرش منحرف شد، اما جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که مقامات آمریکایی می‌توانستند مانورهای بالون را با هدف تجسس از مکان‌هایی خاص در آمریکا ببینند.


امروز چهارشنبه همچنین یک سخنگوی دولت ژاپن گفت، توکیو به پکن اعلام داشته، نقض حریم هوایی‌اش از سوی بالون‌های تجسسی بدون سرنشین کاملا غیرقابل قبول است.


وزارت دفاع ژاپن روز سه شنبه گفت، “شدیدا مظنون است” که بالون‌های جاسوسی چینی از سال ۲۰۱۹ دست کم سه بار وارد خاک ژاپن شده‌ باشند.


هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن به خبرنگاران اظهار کرد: “در نتیجه تحقیقات انجام گرفته از اشیای پرنده مشخصا شبیه به بالون که سابقا حضورشان در حریم هوایی ژاپن تایید شد، شدیدا ظن آن می‌رود که آن بالون‌های جاسوسی بدون سرنشین متعلق به چین بودند.”

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید